ההשפעה האוריינטלית השפעת המזרח

האוריינט היה תמיד מעניין עבור תרבויות המערב בעיקר בגלל השוני

של תרבויות המזרח [אוריינט ].

הרהיטים שיוצרו בסין ושיטות העבודה שהיו כל כך שונות מסגנון המערב .

משכו אליהם את תשומת הלב של האירופאיים .

הסחר בין היבשות פתח את הדרך בתקופת המאה ה- 16 , כאשר

יצאו הרבה משלחות על אוניות וממדינות שונות  לחפש עולמות חדשים .

במזרח [ באוריינט ] האירופאיים גילו תרבות , טכניקות וחומרים חדשים .

כאשר אותן משלחות חזרו לאירופה הם הביאו חומרים חדשים כגון

הלקה [שלאק] .

הם גם הביאו איתם רהיטים שיוצרו במזרח [ באוריינט ] שהיו מאוד שונים מהמערב

באותה תקופה .

במאה ה- 17 החל מסחר ביין היבשות בעיקר על ידי אוניות סוחר מפורטוגל , הולנד

ואנגליה . אותן מדינות בנו מושבות לאורך חופי אפריקה כך שיחלו לעגון ולאסוף אספקה [ אוכל טרי , מים וכו' ] , ההולנדים והאנגלים בנו מושבה ליד קייפ התקווה הטובה ,

קייפטאון . לפורטוגל גם היו מושבות באנגולה לואנדה  של היום וגם במוזמביק לורנזומארקס , היום מאפוטו .

[אנגולה על חופי האוקינוס האטלנטי , קייפטאון על חיבור האוקינוס האטלנטי וההודי , "קייפ התקווה הטובה "

ולורנזומארקס יושבת על הצד המזרחי של יבשת אפריקה .

כאן מתחיל שוק חדש המסחר הביא לאירופה רהיטים שיוצרו במזרח בעיקר

מהודו וסין .

האירופאיים התחילו להזמין רהיטים בכדי להביא בחזרה איתם לאירופה

וזה יצר סגנונות חדשים לרהיטים כמו הודו – אירופאי , הודו – פורטוגלי והודו – הולנדי .

הם הביאו צורות שונות לקישוט לדוגמה קישוטים משנהב על עץ כהה [אבוני]

ועוד סוגי עץ כהה שגדל באוריינט אנחנו מכירים עץ טיק .

האנגלים ופורטוגזים ייבאו בעיקר רהיטים מעצים כהים ההולנדים הביאו רהיטים מעץ בהיר יותר ועם מוטיבים שונים כמו פרחים שרוקעו על העץ .

בסוף המאה ה- 17 האופנה הייתה שימוש במוטיבים בסגנון הסיני בעיקר .

מאסיה הגיעו לאירופה גם סוגי עץ שונים וגם מהם ייצרו רהיטים בסגנון האוריינטאלי

עבודת הלקה נהייתה מאוד חשובה עבור בוני הרהיטים האירופאיים וכך הם פיתחו סגנון שנקרא יפני .

עד סוף המאה ה- 17 ובתחילת המאה ה- 18 באירופה היה ניסיון עם מספר חומרים

לעבודת הגימור ושימור לעצי הרהיטים אנחנו יודעים על ביטומן וורניט שהם מבוססים על שמן .

אותן שיטות גימור לא השתוו למראה ולעומק שנתן השלק .

עם שלק אפשר להגיע לרמת גימור מאוד יפה וחלקה לרוב .

השלק נתן עומק וגוון מאוד יפה לעץ הרהיט , כאילו היה זכוכית .

הסגנון הזה הגיע לשיא 1750 כאשר יוצרו הרבה רהיטים עם ציורים ומוטיבים

של המזרח ועם גימור לקה מאוד עבה וגס מה . במקום המוטיביים האירופאיים המוכרים .

אבל מתוך זה נולד הסגנון האנגלו-סיני שהיה יותר עדין ורגוע .

ההשפעה האוריינטאלית על עיצוב והשימוש במוטיביים יצרו פיתול בין סגנון הרוקוקו האירופאי עם זה שהגיע מהמזרח וכך נולד סגנון של פגודות עם ציפורים אקזוטיות ,

קופים , דמויות בסגנון אירופאי ,אגלי מים ועוד …… בנוסף היה שימוש בצבעים שונים לרקע .

בסגנון האוריינטלי היה שימוש בצבעי רקע שחור ,חום וזהב .

האירופאיים השתמשו בצבעים כגון סגול ,צהוב ,לבן ,כחול וירוק .

השימוש בלקה

היו דרכים שונות לשימוש בלקה וכך אנחנו רואים סגנונות שימוש , שונים בין המאה ה -17 למאה ה-18 באירופה .

בסוף המאה ה-17 השימוש היה יותר בתוך הארונות , הסגנון היה עדיין בהשפעת

הברוק .

 במאה ה-18 התחילו להופיע רהיטים חדשים כמו ארונות ספרים , שולחנות כתיבה ,

שעוני סבא ושולחנות תה , באנגליה וגרמניה .

בעוד באיטליה ובצרפת הדגש היה על שידות ,ארונות פינה וכו….

כמובן שהם השתמשו בשלק  בהתחלה בעיקר בפנים הארונות , שידות .

באנגליה היתה התלהבות גדולה בשימוש עם המוצר החדש  ואפשר למצוא סטים שלמים של רהיטים עם לקה ולא רק בחלקים הפנימיים של הרהיט .

לקראת אמצע המאה ה-18 הסגנון האוריינטלי היה מאוד פופולרי , אפילו

טומאס צ’יפנדייל ייצר רהיטים בסגנון סיני – צ’יפנדלי .

 רהיטים בסגנון הפגודה עם במבוק היו נפוצים בתקופה זאת בעקבות  ההשפעה האוריינטלית .

בתחילת המאה ה – 19 יש חזרה לסגנון הקלאסי והפשוט יותר רהיטים בגימור לקה מתמעטים ,

גם בתקופה זאת אפשר לראות את ההשפעה של תקופת העוצרות

[Regency [

וההשפעות של סגנון תקופת העוצרות ממשיכות איתנו לתוך המאה ה -19 לדוגמא בנית הפביליון של בריטון שהוזכר.

ההשפעה ממשיכה גם לתוך התקופה הויקטורינית , עם אופנה של צביעת פחים [ לא אשפה ] וכלי עבודה נוספים .

ההשפעה היפאנית על אירופה הגיעה באמצע המאה ה- 19 כאשר נפתח סחר עם יפן.

רהוט לא היה דבר מפותח ביפן , בגלל סגנון החיים היפאני שריכז את מרכז החיים בגינה , ובחצר כנקודת מבט .

אבל טכניקות לשימוש בלקה היו מאוד מפותחות ביפן . הטכניקות היו הרבה יותר מוצלחות מהדוגמאות הטובות שהגיעו מסין .

אדוארד גודווין היה החלוץ לסגנון שנקרא אנגלו – יפאני , הוא השתמש ברעיונות מהמאה ה- 18 בשילוב הסגנון היפאני .

הוא יצר הרבה עם עץ מושחר , עור , נייר ובמבוק ,

הסגנון היה פשוט וקליל .

סביב 1880 סגנון היפאניקה של המאה ה- 19 מגיע לשיא .

יוצרו מיני רהיטים מוזרים לתקופה לדוגמא רגליים מאוד דקות .

השלאק עכשיו שימש לגימור של כל הפריט מבחוץ וגם בפנים הארונות מגירות וכו'

עד סוף המאה וגם לתוך המאה הבאה הסגנון האוריינטלי השפיע והיה נפוץ יותר באמריקה .

זה מקיף גם את המזרח הקרוב לדוגמא בארצות הברית היה נפוץ היה שימוש

בחדרי עישון לדוגמא " הפינה הטורקית " שהייתה נפוצה בבתים רבים

בארצות הברית , זה היה סידור של כריות , מחצלות ושטיחים וגם צמחים אקזוטיים

היו חלק מסגנון הפינה .

בתחילת המאה ה – 20 עברה תעשיית הלקה ליצור המוני , וכך נכנסו עוד חומרים כגון כימיקלים למיניהם גם להדבקות היו דבקים חדשים .

אגב הדבק הנפוץ ביותר עד אז היה מיוצר מבעלי חיים .

אנקדוטה אישית אפשר להריח את הדבקים הישנים גם היום וזה גם עוזר לתארך רהיטים .

ובכל זאת היו עדיין משתמשים רבים לסגנונות גימור עם שלאק לדוגמא המעצבת האירית איילין גראי שלמדה את הטכניקה היפנית , היא יצרה עבודות עם צבעים מעניינים ובהמשך הסגנון שלה נתן השפעה על סגנון הארט – דקו .

שוכתב ועובד מתוך הספר

“The Essential guide for woodworking”

By: Chris Simpson

Murdoch books

על ידי יואל סלומון

שיתוף מאמר
פייסבוק
טוויטר
לינקדין
עדיין יש שאלות?

לייעוץ חינם מלאו את פרטיכם.

אולי יעניין אותך גם...