היכרות עם רהיטים

 

ניאו קלאסיזם לאקלקטיות

 

ניאו קלאסיזם דוחה את הרוקוקו

סביב אמצע המאה ה- 18 התחילו להתעייף מסגנונו האקסטרווגנטי [מוחצן]

של הרוקוקו .

בפריז נותני הדעה של התקופה דיברו נגדם .

מתוך זה קמה תנועה חדשה של עיצוב והיא נקראת ניאו- קלאסיזם , העגילות של

עיצובי הרוקוקו פינו מקומם לקווים יותר ישרים , רגלי חליל , וסימבוליקה בהשראת

יוון העתיקה .גב הכיסאות קיבל צורות שונות כגון אובאלי , עגול , וכו…. .

מעריכים אנגלים

האנגלי רוברט אדם היה המעריך החשוב של הניאו – קלאסיזם  הוא

ואחיו ג’ימס , למדו באטליה וקיבלו השראה גם קלאסית וגם מתקופת הרנסנס

הם השתמשו בקישוטים כמו כדים ומצולה .

רוברט אדם היה זה שהמציא את הוויטרינה

“ Sideboard “

הרהיטים של אדם הועתקו במדינות השונות ובארצות הברית היא קיבלה

צורה שונה לגמרי .

בעוד ג’ורג’ אפלוויט עזר להשאיר את הסגנון של אדם .

אדם יצר הרבה מיצירותיו מעץ בהיר שהגיעה מברזיל וגם מארצות הברית ,

בעוד אפלוויט השתמש גם בעצים אלה אבל בעיקר עשה שימוש במהוגני ,

היה לסגנונו טעם מאוד עדין יש אומרים אפילו נשי , והוא יצר

כסאות עם גב כמו לב , מגן ועוד .

וסגנון עדין זה נמשך למשך העשרים שנה האחרונות במאה ה – 18

שם נוסף של יצרן ידוע ושהשפיע על הסגנון העדין היה תומאס שרתון .

הוא יצר כסאות עם גב מרובע וזה יצר הדים עד לסוף המאה ה – 18

 גם בצרפת .

”The Empire”

הסגנון האימפריליסטי

הסגנון האימפריליסטי התחיל בצרפת בתחילת המאה ה – 19 וזאת היתה למעשה חזרה לסגנון יותר קלאסי של רהיטים .

בזמן זה מתחילה התקופה הנפוליאונית ופריז חוזרת ליהיות המרכז האירופי של בוני הארונות .

והם נותנים את התון לכל היצרנים באירופה .

דרך הכיבושים של נפוליאון מתפתח שוק של רעיונות עבור היצרנים

וכך נכנסים מוטיבים של הספינקס , עלי לוטוס .

 ועוד מוטיבים מצריים עתיקים מפארים את הרהיטים החדשים בנוסף

היו גם המוטיבים היוונים והרומיים .

שני האדריכלים של נפוליאון צ’ארלס פרסייר ופייר פונטיין עשו את רוב העבודה

ופיתוח של הסגנון הנפוליאוני .

בערך באותו הזמן סגנון העוצרות

“Regency”

היה הבולט בממלכה האנגלית בעזרת שרתון והסגנון הליניארי וביצתי

שלו .

סגנון העוצרות היה בעצם הפרשנות האנגלית לסגנון האימפריאלי וגם הסגנון הזה היה מושפע ממוטיבים קלאסיים .

אבל היו גם השפעות אקזוטיות למשל הפביליון שנבנה באותה תקופה בעיר בריטון .

הם השתמשו בעצים אקזוטיים כמו עץ זברה ,עץ משי ועוד ,

באותה תקופה היה גם שימוש נרחב בוונירים על כסאות .

בגרמניה , אוסטריה וחלקים משוודיה הרהיטים של בידרמאייר התחילו

להופיע .

והם יוצרו עבור המידל קלאס שכבות הביניים , ועוצבו עבור בתיהם .

הסגנון של בידרמאייר היה בניגוד גמור לסגנון האימפריאליסטי אף על פי

שהוא שאב את הקלאסיות והפשטות מהסגנון האימפריאליסטי .

 כסאות

קבלו רגליים מקומרות , היו משענות יד מסולסלות ועם הרבה

ריפוד .

סוגי העץ הנפוצים היו האגס , דובדבן ומיפל בעיקר סוגי עץ בהירים .

בנדיקט הול היה בונה ארונות אוסטרי ששאב את רעיונותיו משרטון

ויצר סגנון בידרמאייר יחודי לו .

לידת האקלקטיסם  

הסגנון האימפריאלי הניע מספר סגנונות שלמעשה חזרו

על מוטיבים מהעבר [סגנון קישוטי לדוגמא רגלי כסאות עם כדור וטופר ]

בתקופת המלוכה של לואיס פיליפ בצרפת 1830 ועד 1848 .

וקארלו אלברטו בסאבוי 1831 ועד 1848 .

הסגנון היה מעין צרוף של הסגנון הגוטי עם ברוק וניאו קלאסיזם .

האופנה של הרהיטים היתה רכה ומעוקלת , הופסקו ריקועים וגילופים .

וזה מביא אותנו לתקופה האימפריליסטית השניה שהמשיכה

לפתח את הסגנון האקלקטי של לואי פיליפ .

משהו דומה לשילוב של סגנונות ומוטיבים קורה גם במדינות אחרות באירופה .

באיטליה למשל השתלבו מוטיבים בסגנון הברוק עם גוטי ,יווני ,סיני וגם בבלי עתיק .

יצרנים השתמשו באורנומנטים אקזוטיים , ריפודים מרהיבים , וכל הבליל השתלב לאופנה החדשה .

הראשוניות של הרהוט האיטלקי נעלם .

כך שעד סוף המאה ה-19 היה סגנון שנקרא אומברטינו על שם המלך אומברטינו .

הסגנון הזה עירבב הרבה סגנונות אבל בעיקר היה ניאו – רנסנס .

באנגליה ובגרמניה באותו הזמן הם חזרו לסגנונות ומוטיבים של ימי הביניים ,

מדליקים את האופנה ברומנטיקה על ימי העבר .

 ובעצם חזרו לדוגמאות הגוטיות .

בסוף המאה ה-19 ואחרי המהפכה התעשייתית נבנו מכונות לעיבוד עץ ,

וזה נתנן הרבה אפשרויות חדשות ליצור המוני יותר .

על ידי קיצור התהליך הידני למכאני .

מתוך אותה תקופה יצאו  והתפתחו שפע של סגנונות .

שוכתב ועובד מתוך הספר

“The Essential Guide to Woodwork”

By : Chris Simpson.

Mordoch Books.

שיתוף מאמר
פייסבוק
טוויטר
לינקדין
עדיין יש שאלות?

לייעוץ חינם מלאו את פרטיכם.

אולי יעניין אותך גם...