תקופת מורשת אומנויות ואומנות
“The arts and craft heritage “
באמצע המאה ה-19 החלה המהפכה התעשייתית ההתפתחות הטכנולוגית
הייתה מהירה מאוד והשפיעה גם על עולם יצור הרהיטים , בפעם הראשונה
מתחיל יצור תעשייתי .
כמובן שאז קמו קולות כנגד היצור התעשייתי , שבקשו לחזור לעבודת האמן .
"אומנויות ואומנות " התנועה
“the art’s and craft” The movement
התנועה של אומנויות ואומנות בבריטניה הובלה על ידי וויליאם מוריס
שהיה אמן ודמות ציבורית .
התנועה בעצם האשימה את המהפכה התעשייתית בפגיעה ובהרס התרבות .
ובנתה את עצמה עם מבט לאומנות והתרבות של ימי הביניים .
מוריס הציע ליצר רהיטים פשוטים ללא עזרה של מיכון , וניסה להקים
מספר חברות קטנות או קומונות של אומנים באזורים המתועשים ,
שאיפתו הייתה שהם יחליפו את המפעלים ליצור רהיטים .
ב -1861 הקים מוריס את חברת "מוריס ,מרשל ופלאוקנר ,
בכדי לממש את הרעיון שלו.
הוא הבין מהר מאוד שבדרך הזאת הרהיטים שהוא יצר היו יקרים מידי עבור השוק החדש שנוצר בעקבות המהפכה התעשייתית .
הרעיון של מוריס המשיך להשפיע על מספר אדריכלים ומעצבים לאורך המאה ה – 19 ולתוך המאה ה – 20 .
הקומונות או כפרי האומנים שמוריס חזה הגיעו מאוחר יותר , והרעיון שלו נולד למציאות .
אחת מאותן קומונות / קבוצות נקראה
“The Werkstetten”
הקבוצה הוקמה בעיר ווינה שבאוסטריה בתחילת המאה ה-20 .
בבריטניה המשיכו את התנועה לתוך המאה ה-20 סידני ,ארנסט בראנסלי וגימסון
הסגנון העיצובי שלהם היה קווים נקיים עם משטחים ללא הפרעות .
הם הראו מחשבה וכבוד לחומרים איתם עבדו , והם ייצרו רהיטים באיכות גבוה,
ומאוד מדויקת .
הם הבינו את החשיבות של איכות המוצר .
אבל לא כולם היו נגד המיכון החדש , ובעקבות הפעילות של מוריס קמה תנועה שנקראת
"The Art furniture movement”
בין השנים 1870 ל 1880
צ'ארלס איסטלק היה אחד התומכים החשובים של התנועה , והוא הזהיר כנגד
בניה מסובכת וקידם בניה פשוטה עם קווים פשוטים.
Art Nouveau
ארט נובו אומנות חדשה
לקראת סוף המאה ה -19 נולד סגנון חדש .
הסגנון הזה התפתח על ידי שבירת מוסכמות , הסגנון הזה בעצם נולד בכדי לשבור את הסגנון הקלאסי , ובכדי ליצר יחודיות וסגנון חדשים .
בהתחלה ההשפעה הגיעה מאנגליה אבל מהר מאוד הסגנון מצא שפה
בעוד מקומות ברחבי אירופה שם ההשפעה הייתה גדולה יותר .
ההצלחה הראשונה של תנועת הארט נובו הייתה בבלגיה שם
ויקטור הורטה מיזג עץ מהוגני עם מיפל ועם עץ פרי בהיר ועם ריפודים מפוארים.
הנרי ואן דה ואלדט היה יותר קפדני מהורטה הוא פיתח סגנון מבוסס
על ההתנגדות של ישר ועגול .
בצרפת אמיל גאללה רצה גם הוא כיתות אומנים ,
ב -1901 הוא הקים את בית הספר לאומנים בננסי .
האומנים הידועים שבאו מקבוצה זאת הם מאג'וראל ,גאללה ,גרובר וואלין .
המוטיבים ששימשו את הקבוצה הזאת הגיעו מהטבע ,
הידוע מכולם היה הפרח של סגנון הארט נובו .
בגרמניה הסגנון הצרפתי מהטבע לא כל כך הצליח , לגרמנים היה יותר חשוב
השמישות ונוחיות השימוש ברהיט מעבר ליופי ועיטורים .
אחד היצרנים הגרמניים של התקופה ,
ריצ'רד רימרשמיט יצר רהיטים מעצי מהוגני ,אשור ,ופופלאר כמעט ללא עיטורים.
M’ackintosh מקינטוש
צ'ארלס מקינטוש היה מעצב אדריכל .
הוא והגילדה שלו החלו לפעול בערך ב- 1890 .
הרהיטים שלו היו בנויים בצורה גיאומטרית ורזה , וזה יצר ניגודים
עם הסגנון האנגלי הפשוט של המאה ה- 19 .
הסגנון של מקינטוש היה בנוי עם קווים ישרים ןמשחק עם מלבנים
ועיקולים רכים ,
שמו של מקינטוש מקושר לתנועת הארט נובו אבל הרהיטים שהוא יצר
היו הרבה יותר פשוטים .
העבודות של מקינטוש השפיעו מאוד על כל אירופה ,ופתחו בעצם דרך למה שיקרה
בעתיד , "מעבר למקינטוש".
למרות שהרבה אדריכלים ומעצבים הושפעו לבנות בסגנון הארט נובו היו כאלה שקראו לשינוי .
אוטו וואגנר ואדולף לוס הקימו בית ספר בעיר ווינה באוסטריה .
הם קראו לסגנון שלהם לפי החומרים ודרך הבניה של הרהיט.
הרהיטים שהם יצרו היו תמיד פשוטים עם הרמוניה לסביבה .
לתנועת הארט נובו הייתה השפעה על כל אירופה אמנים ואנשי מקצוע ,
החלו להתאגד בקומונות של יצירה .
ב -1903 יוסף הופמן פתח את " ווינר וורקסטאטן" עם קולומן מוסר הם אהבו את הרעיון הבסיסי של מוריס פשטות מסוגננת .
היו להם גם לקוחות יותר עשירים ועבורם יוצרו רהיטים עם פורנירים מעצים אקזוטיים.
את רוב הרהיטים הם בנו מעץ אלון , פשוט וסולידי .
הצטרפו לקבוצה גם אוטו וואגנר ואדולף לוס .
ב -1908 בערך הם החלו ליצר בסגנון שאנחנו קוראים היום ארט דקו .
הבניה שלהם היתה עם עץ אקזוטי ובשיתוף של פורנירים עשירים בצבע ,וזוויתיות חדה .
היתפתחות מאוחרת
תנועת האומנויות ואמנים ותנועת הארט נובו התפתחו לסגנון הארט דקו בזמן מלחמת העולם הראשונה .
בסגנון הארט דקו אנחנו רואים רעיונות מהמאה ה- 18 ,
הקריטריון של סגנון הדקו היה ליצר רהיטים שימושיים יפים עם קווים נקיים ומעט עיטורים.
העיטורים הנפוצים בתקופת הארט דקו היו בהשראת הטבע ,
שמש , ירח וכוכבים .
שנות העשרים של המאה הקודמת היו בעצם שנים שמחות עם הרבה שבירת מוסכמות , שהחל עם סגנון הארט נובו והמשיך לארט דקו .
לסגנונות האלו יש גם השפעה על האדריכלות של מבנים , סגנון הבאהוס בדרום תל אביב זאת דוגמא טובה .
שוכתב ועובד מתוך הספר
“The Essential Guide to Woodwork”
By Chris Simpson.
Murdoch books.